КОРЕКЦІЙНИЙ НАПРЯМОК УРОКІВ

Введення до навчальних планів спеціальної школи уроків ЛФК та ритміки зумовлено необхідністю корекції недоліків фізичного й психічного розвитку дітей з розумовими та фізичними вадами, необхідністю формування і розвитку у дітей з мовною патологією рухових здібностей, як основи виховання мови, усунення мовних порушень.

Головна мета ритміки у школі – корекція психомоторики розумово-відсталих дітей. Музика – лише засіб, що допомагає досягненню цієї мети. До завдань ритмічного виховання належать корекційні, оздоровчі, освітні й виховні.

До корекційних і оздоровчих завдань потрібно відносити: виховання правильної постави, ходи, грації рухів, профілактика плоскостопості, корекція загальної та дрібної моторики, корекція координиції рухів, розвиток моторних функцій і дихання.

Освітні завдання: формування рухових умінь та навичок, просторових уявлень, розвиток координації рухів, спритності, сили, витривалості, розвиток відчуття ритму, здатність відчувати у музиці, рухах, мові ритмічну виразність, розвиток уміння сприймати музичні образи і вміти ритмічно рухатись щодо певного образу.

Виховні завдання: виховання особистих якостей, почуття колективізму, вміння дотримуватись правил у виконанні ігор і вправ, наполегливості у подоланні перешкод.

Ритміка – це система рухових вправ, побудованих на зв’язку рухів та музики. Вона є складовою частиною фізичного і художнього виховання, сприяє гармонійному розвитку дітей, розвитку музичного слуху, музичної пам’яті виразності рухів, ознайомлює дітей з музикою, танцями, піснями, вчить у рухах виражати характер музичного твору, танцювати, співати.

До змісту роботи входять як елементарні рухи (хотьба, біг, оплески, стрибки, притупи) так і складніші (основні гімнастичні рухи, елементи ритмопластики, танців), музичні ігри та композиції.

Ритміка впливає не лише на розвиток рухів, а й на особистість дитини. Вона сприяє розвитку уваги, умінню керувати своїми рухами, орієнтуватися у різних ситуаціях, виховує у дітей уміння узгоджувати свої дії з колективом, активізує і організовує розумово-відсталих дітей. Рухи з музичним супровідом створюють благодатне підгрунтя для удосконалення таких психічних функцій, як мислення, мова, пам’ять, сприйняття.

Психомоторика розумово-відсталих дітей має цілу низку спецефічних особливостей:

· невміння підкоряти свої рухи словесним інструкціям;

· недостатня диференційованість та координованість рухів;

· порушення почуття ритму;

· нестійкість темпу рухів;

· малий об’єм активної уваги, її нестійкість недостатність переключення;

· особливо чітко визначена недостатність дрібних рухів пальців рук, напруженість і скутість кістей рук;

· порушення координації рухів із мовою;

Щоб навчити розумово-відсталу дитину координувати свої рухи, робити окремий, ізольований рух, найперше необхідно навчити її розслаблювати м’язи, а потім давати низку вправ, націлених на певні м’язи.

Навчанню розумово-відсталих дітей танцям передує робота із прищеплення навичок виразного виконання окремих рухів. Вони сприяють розвитку вміння керувати своїм тілом, корекції недоліків просторової організації рухів. Розучуючи танці, учні ознайомлюються з їх назвами (гопак, хоровод і т. д.)

Вивчати танцювальні вправи найкраще на початку заняття. Потім їх можна повторювати у вступній і заключній частині уроку залежно від поставлених цілей уроку.

Добрі наслідки мають методичні прийоми, звернені відразу до всієї групи учасників (у цьому особливість заняття ритмікою), або спрямовані на активізацію кожної дитини зокрема.

Структура уроку ритміки є хвилеподібної фізеологічною кривою: дотримується загальне, поступове підвищення навантаження від початку до його другої частини і поступовий спад до уроку до кінця уроку.

Згідно навчального плану ритміка ведеться у 1-4 класах по 1 годині на тиждень. Викладає Пугач Руслана Михайлівна.

На своїх заняттях вона вчить дітей володіти темпом рухів, запамятовувати невелику кількість рухів. Вчить дітей уявляти та виконувати відповідні за інструкцією, узгоджувати рухи рук, ніг, тулуба. Вчить танцювальним елементам та поєднання їх у танець. Звертає увагу на активність уваги координацію рухів, відчуття ритму. На жаль потребує переобладнання кабінет ритміки в якому потрібно, щоб були музичні інструменти, балетні станки, дзеркала, гімнастичний інвентар, магнітофон і т. д.

Корекційні заняття з ЛФК для дітей з розумовими вадами мають свою специфіку, зумовлену особливостями їх розвитку. Зниження тонусу кори головного мозку утруднює розвиток основних рухів, призводить до нерівномірного розвитку сили м’язів, спричиняє скутість у рухових діях та втомлюваність при статичних позах. Вчитель повинен брати до уваги висновки лікарських оглядів школярів і проводити фізкультурно-корекційну роботу, враховуючи стан здоров’я кожного учня. Заняття проводяться з урахування особливостей рухового розвитку, структури дифекту та психо-фізичних можливостей школярів. Фізичне виховання має такі завдання:

· зміцнення здоров’я учнів, формування привильної постави;

· формування знань правил техніки безпеки під час заняття фізичними вправами;

· ознайомлення з впливом фізичного навантаження та природніх факторів загартування на організм людини;

· здійснення корекції недоліків фізичного розвитку та порушення психомоторики;

· виховання зацікавленого інтересу в учнів до уроків фізкультури, звички до систематичних занять фізичними вправами й іграми.

Корекційна спрямованість навчання, виховання і розвиток учнів на уроках фізичної культури досягається шляхом реалізації спеціальних дидактико-методичних положень. У процесі занять слід застосовувати педагогічні прийоми, спрямовані на активізацію інтелектуальної сторони рухової діяльності, такі, як самооцінка учнів своїх рухів виконання вправ за словесною інструкцією, запам’ятовування комбінації вправ, розрізнення рухів за темпом, напрямком, розміром, зусиллями, плавністю. Спортивні ігри допомагають дітям з вадами розвитку засвоїти життєво необхідні рухову навички та вміння, розвивають вольові якості, відкривають можливість спілкування. Це сприяє підвищенню загального життєвого тонусу дітей з обмеженими можливостями, профілактиці ускладнень пов’язаних із тривалою гіподинамією, формуванню рухових компенсацій і допомагає адаптуватися до побутових і соціальних умов. Виховання рухової грамотності та залучення до трудової діяльності, формування навичок самообслуговування, соціальної адаптації, максимального пристосування психо-фізичних можливостей до самореалізації в суспільстві.

В нас у школі уроки фізичної культури проводить Оришечко Іван Іванович, вчитель І категорії та корекційні заняття з ЛФК Омельченко Микола Олексійович, вчитель І категорії. Їх заняття проводяться методично правильно, в своїй роботі вони використовують вправи з легкої атлетики, з гімнастики, рухливі спортивні ігри, вправи на тренажерах. Вчать учнів самостійно відтворювати навчальний матеріал, пояснюють способи виконання основних рухів. Іван Іванович бере участь у громадсько-спортивній діяльності школи. Його учні приймають завжди активну участь у спортивних змаганнях, як шкільних так і районних.

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.